Bireyi Tanıma Teknikleri
Eğitsel, meslekî ve bireysel rehberlik hizmetlerinin sistemli, sağlıklı ve öğrencinin özellik ve gereksinimlerine uygun şekilde verilebilmesi için bireyi tanıma çalışmaları yürütülür
Bu çalışmalarda dikkat edilmesi gereken konular:
a) Öğrencinin yetenek, ilgi, istek, meslekî değer, başarı gibi bireysel özellikleri ile sosyal, kültürel özellikleri olabildiğince çok boyutlu olarak ele alınır.
b) Bilgilerin toplanmasında, değerlendirilmesinde ve kullanılmasında bilimsel standartlara uyulur.
c) Bu çalışmalarda uygulanan ölçme aracı, yöntem ve tekniklerin kullanılması bir amaç değil araçtır.
d) Bireyi tanıma faaliyetlerinde temel amaç; öğrencinin kendini tanımasıdır. Öğrenci hakkında elde edilen bilgiler, onun gelişimini desteklemek için kullanılır.
e) Bireyi tanıma çalışmaları bir süreç dâhilinde yürütülür.
f) Elde edilen bilgiler bütün olarak değerlendirilir.
ENVANTER-TEST ADI
Çoklu Zeka Envanteri
Öğrenme Stilleri Testi
Okul Olgunluk Ölçeği (1.sınıflara oryantasyon bitiminde)
Otobiyografi (4.sınıf itibari ile)
Boş Zaman Değerlendirme Anketi
Snellen Göz Taraması
Çalışma Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği (Ortaokul)
Problem Tarama Envanteri (Ortaokul)
Devamsızlık Nedenleri Anketi (Ortaokulda devam problemi olan öğrencilere)
Sosyometri (2,3,4,5ve 6.sınıflara)
Başarısızlık Nedenleri Anketi (karnede zayıfı olan öğrecilere)
Öğrenme Stilleri Testi; Öğrencinin baskın olan öğrenme stilini tespit etmek amacıyla uygulanmaktadır. Öğrencinin kendisini tanıması, öğrenme stratejilerinin öğretmen tarafından öğrenciye uygun dizayn edilmesi açısından önem arz eden bir testtir.
Otobiyografi; Bireyi tanıma tekniklerinin önemli bir parçasıdır. Öğrencinin geçmiş yaşantısını yazılı olarak anlattığı bir ankettir.
Boş Zaman Değerlendirme Anketi; Bireyi tanıma teknikleri kapsamında uygulanmaktadır. Öğrencinin akademik yaşantısı dışında hobilerini saptamaya yarar. Okulumuzda uygulanan ders dışı etkinlikler, kulüp çalışmaları (Sanat ve Spor Faaliyetleri) için bizlere ışık tutan bir ankettir. Bireyin Sosyal Gelişimini Okul ortamında desteklemeye yönelik uygulanmaktadır.
Snellen Göz Taraması; Öğrencinin görme kusurlarının tespit edilmesi amacıyla uygulanan bir testtir. Düşük Akademik Başarının sebebi kimi zaman görme kusurları olabilmektedir. Tedbir amaçlı uygulanır. Şüpheli bir bulgu durumunda öğrencinin bir göz doktoruna yönlendirilmesi ve tedavisi amaçlanır.
Çalışma Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği; Bireyi tanıma teknikleri kapsamında uygulanan ölçeğin amacı, öğrencilerin Çalışma Davranışı ile ilgili tutum ve davranışlarını belirlemek, tespit edilen eksiklik ve yanlışlıkları gidermektir. Test uygulanır ve sonrasında problem tespit edilen öğrencilerle bireysel görüşmeler düzenlenir. Problemin çözümünde kimi zaman aile desteği de sağlanır.
Problem Tarama Envanteri; Problem tarama listeleri, bireyin gereksinimleri, kişisel sorunları, sağlık, bedensel gelişim, benlik algısı, sosyal destek sistemi, okul, öğretmenler, aile, gelecek, meslek seçme, insan ilişkileri gibi konularda bireyin yaşamakta olduğu sorunlar hakkında bilgi toplayan ve bireylerinin sorunlarının giderilmesi için yardım etmeyi amaçlayan bilgi toplama araçlarıdır. Bu envanterin amacı bireyin sahip olduğu önemli problemleri saptayarak bu problemlerini çözmesi için öğrenciye yardım etmek ve böylece öğrencinin bir bütün olarak gelişmesine, okula uyum sağlamasına ve akademik başarısının yükselmesine katkıda bulunmaktır.
Devamsızlık Nedenleri Anketi; Okula devam problemi yaşayan öğrencilere uygulanan bir ankettir. Öğrencilerin okul devamsızlığına neden olan faktörlerin tespit edilmesi ve tespit edilen sorunların ortadan kaldırılmasına yönelik yapılacak çalışmaların planlanması için uygulanır.
Sosyometri; Sosyometri, küçük gruplarda bireyler arasındaki yaklaşma (çekim) ve uzaklaşma (itim) modellerini açıklamayı sağlayan bir araştırma tekniğidir. Sosyometride amaç grup içi dayanışmayı tespit edip, çatışmaları ve uyumsuzlukları azaltmaktır. Sosyometri aracılığıyla bireyler arası ilişkilerin derecesini, kimin lider özellikleri taşıdığını, hangi bireylerin birbirleriyle daha çok iletişimi olduğunu öğrenebilmek mümkündür.
Başarısızlık Nedenleri Anketi; Bu anket akademik başarısızlığı süreklilik arz eden öğrencilere uygulanmaktadır. Anket sayesinde öğrencinin başarısızlık nedenleri tüm yönleriyle analiz edilerek saptanır. Bu saptamaların ışığında tedbirler alınır.